תחבורה בנפאל

ריקשה? אוטובוס? ג'יפ? טיסה? כל מה שרציתם לדעת על תחבורה בנפאל!

מאת: תום לנדאו.
עודכן לאחרונה ב: 20.06.23.


כשמדברים על תחבורה בנפאל, חשוב לדבר, קודם כל, על הכבישים. רוב הכבישים בנפאל אינם סלולים, ורוב נפאל אינה מקושרת ע"י כבישים. כפרים רבים במדינה מחוברים ע"י שבילי הליכה בלבד, וכשיש כביש, הוא בדרך כלל דרך עפר. 

זו הסיבה שכל המדינה מלאה בפורטרים – סבלים נפאלים שסוחבים כל דבר שתוכלו להעלות על דעתכם – החל מתרמילים של תיירים, דרך שקי אורז, תפוחי אדמה ובקבוקי מים, ועד צינורות מים גדולים, מקררים, ובעבר אף… מכוניות!

כן, כן – המכונית הראשונה הגיעה לנפאל בתחילת שנות ה-40, כשעוד לא היו בנפאל כבישים כלל. המכונית, שניתנה במתנה מהיטלר למלך נפאל, הובאה על גבם של עשרות פורטרים מגבול הודו ועד קטמנדו, דרך מעבר צ'אנדרגירי.

אבל אתם לא הולכים להתנייד על גבם של פורטרים, נכון? אז איך כן?

1. ריקשה אופניים

ריקשות הן דרך מאוד סטנדרטית להתנייד בין מקומות קרובים בקטמנדו. בדרך כלל הנסיעה היא חוויה בפני עצמה – באוויר הפתוח, עם כל הרעשים והריחות שמסביב. אל תשכחו להתמקח על מחיר הנסיעה!

ריקשה אופניים בתאמל בקטמנדו.
ריקשה אופניים בתאמל בקטמנדו. צילום: תום לנדאו.

2. ג'יפ

צורת התחבורה הנפוצה ביותר בכבישים (כבישי עפר) בטרקים. הג'יפים בדרך כלל יוצאים מנקודה קבועה בכפר, ויוצאים כשהם מלאים. היכונו לנסיעה קופצנית במיוחד.

3. אוטובוס תיירים

אוטובוסי תיירים מפנקים נוסעים בין קטמנדו לפוקרה, לומביני וצ'יטוואן. אפשר לקנות כרטיסים בסוכנויות. ספציפית בין קטמנדו לפוקרה יש אוטובוסי תיירים מפנקים במיוחד עם ספות – אבל רק במהלך היום, לא בלילה.

4. מונית

המוניות בקטמנדו ופוקרה קטנות ומצ'וקמקות, אבל נוסעות. מן הסתם יותר יקר מריקשת אופניים, אך רלוונטי לנסיעות ארוכות יותר, ומן הסתם גם מהיר יותר.

מונית בתאמל
מונית סטנדרטית מחוץ לתאמל בקטמנדו. צילום: תום לנדאו.

5. מונית-אופנוע בקטמנדו

באזור קטמנדו ישנן שלוש אפליקציות למוניות – IndriveTootle ו-Pathao.

6. אוטובוס לוקאל

לוקאלים הם אוטובוסים רגילים, בהם נוסעים המקומיים, ומכאן השם. בלוקאלים המושבים פחות נוחים, הם לא ממוזגים, המקומות לא מסומנים, ובמקומות וזמנים מסויימים יכולים להיות צפופים. מצד שני, אין צורך להזמין כרטיסים מראש, התדירות יכולה להיות גבוהה, והם מאוד מאוד זולים. לנסוע בלוקאל יתן לכם את החוויה הנפאלית המלאה – תוכלו לדבר עם אנשים ולחוות את הדרך באופן בלתי אמצעי, קצת כמו בריקשה.

לוקאל מפוצץ באזור פנאוטי בעמק קטמנדו.
לוקאל מפוצץ באזור פנאוטי בעמק קטמנדו. צילום: תום לנדאו.

7. טיסה

אם אתם קצרים בזמן ו/או מטיילים בתקציב גבוה, כל בוקר ישנן מס' טיסות בנות חצי שעה בין קטמנדו לפוקרה ולהיפך. אם תשבו בצד של הצפוני (שמאל מפוקרה לקטמנדו, ימין מקטמנדו לפוקרה), תזכו לראות את הרי ההימלאיה במלוא תפארתם.
שלוש חברות תעופה משייטות בקו הזה – Simrik, Buddha ו-Yeti, כאשר סימריק היא הזולה והפחות אמינה מבין השלוש (מבחינת איחורים וביטולים, לא בטיחות).
שני קוים פופולריים נוספים הם בין פוקרה לג'ומסום, עבור טרק ג'ומסום, או עבור חזרה מטרק סובב אנאפורנה, ובין קטמנדו ללוקלה, עבור טרק האוורסט בייס קמפ.

פסגות ההימלאיה בטיסה מקטנדו לפוקרה
כך זה נראה בטיסה מקטמנדו לפוקרה. צילום: תום לנדאו.

8. ברגל!

טוב, הייתם יכולים לראות את זה בא. כן, בנפאל הולכים הרבה ברגל כשמטרקים, אבל לא רק! מה עם להסתובב ברגל בקטמנדו? חייבים לקחת מונית כדי להגיע למקדש הקופים? חשבו שוב…
ללכת ברגל בעיר זו דרך נהדרת להכיר אותה, גם אם לא חולפים על פני אזורים מתויירים בדרך.

שיתוף:

הסיפוק שלי מגיע מעזרה למטיילים במזרח: גם מעזרה לעומק ללקוחות שלי, אבל גם מהמון רגעים יומיומיים של עזרה קטנה למטיילים בשאלות, ובהשקעה באתר ובקבוצות המטיילים. זה הכל בשבילכם.

בדתות ההודיות נהוג מאוד לבקש ולתת daana: תרומה כראות עיניכם בתמורה לשירות כלשהו.

באופן דומה, אני מציע לכם לתמוך בפעילות שלי כראות עיניכם ולפי יכולותיכם. תודה!

מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך

יש לכם שאלה או התלבטות? צרו איתי קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו לי תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    הסל שלך ריקחזרה

    כל העדכונים על המזרח -
    עד אליכם!

    קבלו למייל טיפים, עדכונים והמלצות על טיול בהודו, נפאל ומיאנמר!