המדריך השלם לפסטיבל ההולי בהודו

ההולי, פסטיבל הצבעים, הוא אחד החגים המרכזיים בהודו. החג ידוע בעיקר בזכות אבקות הצבע שהחוגגים זורקים אחד על השני, והוא הזדמנות מצויינת להנות מחגיגה משובחת. אז למה חוגגים את החג? מה קורה בו? איך חוגגים אותו? איפה? וממה חשוב להיזהר?

ההולי, פסטיבל הצבעים, הוא אחד החגים המרכזיים בהודו. החג ידוע בעיקר בזכות אבקות הצבע שהחוגגים זורקים אחד על השני, והוא הזדמנות מצויינת להנות מחגיגה משובחת. אז למה חוגגים את החג? מה קורה בו? איך חוגגים אותו? איפה? וממה חשוב להיזהר?

מאת: תום לנדאו.
עודכן לאחרונה: 29.10.21.


אז מה חוגגים ואיך?

ההולי (Holi) הוא חג השייך לדת ההינדו, בו חוגגים את תחילת האביב ואת נצחון הטוב על הרע. ישנן שתי אגדות המשוייכות לחג:

  1. פרהלדה, מאמין אדוק של האל וישנו, עמד בפני סכנת חיים מפני דודתו השדה, הוליקה, שרצתה לשרוף אותו. הוליקה בעצמה לא יכלה להישרף. אי אז התערב לורד וישנו בעניינים וגרם לכך שהוליקה תישרף, בעוד שהגן על פרהלדה
  2. קרישנה, לו היה עור בצבע כחול, נתקל עקב כך בקשיים עם הבנות, ובמיוחד עם רדהה. אז הוא צבע את פניה של רדהה בצבע אחר, כדי שתהיה שונה כמוהו ותקבל אותו.

סיפור השריפה של השדה הוליקה הוא המקור לחגיגת Holika Dahan, אשר מתרחשת בלילה שלפני פסטיבל ההולי המרכזי. בחגיגה זו מדליקים מדורות כדי לחגוג את נצחון הטוב על הרע בסיפור של וישנו, פרהלדה והוליקה.

מדורה בהוליקה דאהאן
מדורה בהוליקה דאהאן

סיפור צביעת פניה של רדהה ע"י קרישנה הוא המקור לפסטיבל ההולי המרכזי, ה-Rangwali Holi, אותו חוגגים בבוקר למחרת ה-Holika Dahan. ברנגוואלי הולי כולם זורקים אבקות צבע (הנקראות "גולאל") אחד על השני.
לארבעת הצבעים השונים יש סמליות – כחול הוא צבעו של קרישנה, אדום מסמל אהבה ופוריות, צהוב הוא צבע הכורכום, וירוק מסמל אביב והתחלות חדשות.

השוק של פושקר בהולי
השוק של פושקר בהולי. צילום: תום לנדאו

ההולי נחשב כפסטיבל בו ניתן לשחרר ו'לאבד את זה', ולראיה, תוכלו לראות הודים רבים משתוללים מסטולים, לעתים בחוסר גבולות. חשוב לקחת זאת בחשבון, אך עוד על כך בהמשך.

איך להתכונן להולי?

חגיגות ההולי עצמו מתחילות בבוקר ונמשכות עד הצהריים או אחה"צ. ישנם מקומות (כמו ורנאסי ופושקר, למשל) בהם רוב החנויות והמסעדות סגורות במהלך ההולי. אז תדאגו להצטייד מראש במה שצריך ולברר על מקומות פתוחים לאכול בהם (אם לגסטהאוס שלכם יש מסעדה, זה הימור טוב).

במהלך ההולי נהוג ללבוש בגדים לבנים, כדי שיראו את הצבעים כמו שצריך. בדרך כלל יהיה קל למצוא חנויות המוכרות בגדים לבנים כמה ימים לפני הפסטיבל. קחו בחשבון שאתם תירטבו והבגדים הלבנים יהפכו לשקופים, אז אפשר לדאוג לשכבה נוספת מתחת

מקומות בהם יש חגיגות הולי מרכזיות נוטים להיות עמוסים, אז קחו זאת בחשבון מבחינת לינה – הגיעו כמה ימים לפני ההולי כדי לתפוס חדר, או הזמינו מקום מראש.

מרחו על החלקים החשופים בגוף שלכם ועל השיער הרבה שמן קוקוס, כדי שהצבע לא יספג ויהיה קל להוריד אותו אח"כ.

צאו החוצה עם ציוד מינימלי, ועטפו טוב כל מה שאתם יוצאים איתו – כסף, טלפון וכו'. אם אתם מסתובבים עם מצלמה מקצועית ומצלמים, עטפו אותה בניילון וסגרו אותו עם מסקנטייפ – עדיף ניילון אחד לגוף ואחד לעדשה, ועוד שקית ניילון שתעטוף את כל המצלמה בכל רגע בו אתם לא מצלמים. הוסיפו גם UV Filter על העדשה עצמה.

מתי ההולי?

ב-2022, ההוליקה דאהאן יתרחש ב-17.3, והרנגוואלי הולי יתרחש ב-18.3.
ב-2023, ההוליה דאהאן יתרחשב ב-6.3, והרנגוואלי הולי יתרחש ב-7.3.
ב-2024, ההוליקה דאהאן יתרחש ב-24.3, והרנגוואלי הולי יתרחש ב-25.3.

בטיחות בהולי

ישנם כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בהולי:

  • היזהרו מהחוגגים ההודים – רבים מהם מסטולים (צריכת קנאביס היא חלק ממנהגי החג), ובאופן כללי מרשים לעצם יותר מהרגיל. כן, גם אם אתם גברים. זכרו שבתור תיירים אתם מטרה, במיוחד כשאתם נראים שונים מההודים (גבוהים, בלונדינים וכו').
  • אל תקבלו אוכל מזרים, יכול להיות שיש בו קנאביס. אם כבר החלטתם לעשות משהו כזה, שיהיה באופן מודע…
  • השתדלו לסגור את הפה ולהגן על העיניים (בעזרת משקפי שמש) כשאתם באזור בו זורקים אבקות צבע. גם כיסוי לשיער מומלץ.
משקפי שמש בהולי
משקפי שמש בהולי. צילום: תום לנדאו.
  • נשים צריכות להיזהר במיוחד בהולי. למעשה, זהו נושא שראוי להקדיש לו חלק נפרד משלו:

נשים בהולי

נשים תיירות הן יעד מרכזי לתקיפות והטרדות במהלך חגיגות ההולי. משפט בנוסח "Bura Na Mano, Holi Hai" (לא איכפת, זה הולי) מציג עמדה רווחת בקרב גברים כי מותר לעשות דברים שבשגרה ייחשבו לפסולים – החל מהטרדות ועד למעשי אלימות. זה לא אומר שכל הגברים הם כאלה בהולי, גם לא רובם, אבל זהו יום מועד לפורענות בהיבט הזה.

שיטוט ברחובות במהלך ההולי יפגיש אתכן בעיקר עם חבורות גברים הודים, רבים מהם שיכורים ו/או מסטולים, שממלאים את כולם באבקות צבע, צועקים Happy Holi, ורוצים לחבק כל עובר ושב. במיוחד תיירים. במיוחד נשים תיירות.

הנה כמה כללי זהירות שכדאי לשקול לאמץ (תודה למרי לובנוב על הסיוע):

  • התרחקו ממקומות שצפויים מראש להיות מלאים בחוגגים הודים- למשל מהטורה או ורנאסי.
  • לבשו בגדים באורך מקסימלי (כולל מטפחת לפנים ומשקפי שמש להגנה על העיניים מפני האבקה הצבעונית).
  • זכרו ללבוש עוד שכבה מתחת לבגדים הלבנים.
  • השתדלו לצאת לרחובות רק בליווי גברים שאתן מכירות ובוטחות בהם (אם הם מקומיים – מה טוב).
  • שקלו אופציה של משחק הולי (כינוי לזריקה של אבקה צבעונית) במקום מגודר שבו אתן חשות בטוחות עם מספר משתתפים מצומצם שאתן מכירות (חצר של בית, גג וכיו"ב).
  • המנעו מכניסה לתוך קהל של גברים רוקדים. אותו דבר לגבי סמטאות מלאות בקבוצות גברים.
  • המשפט "no hugs" לגמרי לגיטימי…
  • חשוב להישאר עירניות – בלי יותר מדי שתיה וסמים.
  • הטרידו אתכן? תעשו בלגאן, תצעקו, תכו אותם.
  • זכרו: מקומות שזוכים למוניטין מפוקפק בשגרה לרוב יהיו מסוכנים הרבה יותר במהלך הפסטיבל.
  • כשאתן נתקלות בהמלצות של גברים לגבי הפסטיבל (פעילויות, מקומות וכו') זכרו שסביר שהחוויה שלהם הייתה שונה מזו שתהיה לאשה. (השתדלתי לחפש חוות דעת נשיות על המקומות עליהם אני ממליץ בהמשך).

בסופו של דבר, חשוב לזכור שלא כל הגברים ההודים ינסו לנצל את המצב, ורבים מהם ינסו לעזור. בכל אופן, חשוב לשמור על עירנות ולהיערך בהתאם.

הולי

ההולי בפושקר

אחוז מאוד גדול מהישראלים המטיילים בהודו בתקופת ההולי ימצאו עצמם בפושקר. למעשה, ישנם ישראלים הסבורים כי ההולי הוא חג מקומי הנחגג בפושקר בלבד. זהו בהחלט לא המצב, אך פושקר מתהדרת בחגיגות גדולות וכיפיות. רחובות השוק של פושקר מתמלאים בחוגגים – הודים ותיירים (בעיקר ישראלים) כאחד – הממלאים אחד את השני באבקת צבע. בכיכר המרכזית של השוק נערכת מסיבה גדולה עם מוזיקה ואלפי אנשים שכולם מלאים בצבע. הגברים ההודים מורידים חולצות. חשוב לשים לב לחפצים האישיים שעליכם.

אם ברצונכם לצפות בחגיגות בכיכר המרכזית ממקום בטוח, תוכלו לעלות לכל אחת ממסעדות הגג שמסביב ולתצפת משם.

הכיכר המרכזית בפושקר כפי שנראית מגג אחת המסעדות.
הכיכר המרכזית בפושקר כפי שנראית מגג אחת המסעדות. צילום: תום לנדאו
מסיבת הולי ישראלית בפיקוק בפושקר.
מסיבת הולי ישראלית בפיקוק בפושקר. צילום: תום לנדאו

הולי במקומות נוספים בהודו

אז כפי שהזכרתי מקודם, ההולי אינו נחגג רק בפושקר. באופן כללי, ההולי פחות נחגג בדרום הודו, אך גם שם ישנם מס' מקומות בהם ניתן להנות מהפסטיבל. למעשה, אני בטוח שישנם מאות (אם לא אלפי) מקומות בהודו בהם ניתן לחגוג את ההולי. ריכזתי פה את כל המקומות עליהם מצאתי מידע באתרים, בלוגים וקבוצות הפייסבוק:

ג'ייפור

בג'ייפור מאוד שמח וההולי מורגש בכל פינה, בעיקר בקרבת המקדשים והארמון. החגיגות בג'ייפור מאוד שמחות, אך פחות דתיות.

אודייפור

החגיגות באודייפור גדולות, ולנשים לא מומלץ להסתובב לבד. יש כמה מרכזי חגיגה צפופים, אך בשאר המקומות נעים להסתובב. בערב שלפני ההולי ניתן להגיע לארמון ולהצטרף לחגיגות ותהלוכה של משפחת המלוכה במסגרת חגיגות ה-Holika Dahan.

רישיקש

חגיגות ההולי בלקסמן ג'ולה ברישיקש נחשבות רגועות ובטוחות לנשים.

ורנאסי

בורנאסי מתרחשות חגיגות הולי גדולות ועמוסות. יכול להיות בעייתי לנשים.
בערב ההולי, לאחר החגיגות, מתקיימים טקסים רגועים לאורך הגנגס.

הולי בפושקר
צילום: תום לנדאו.

דלהי

החגיגות באזור פהארגאנג', במיין בזאר, גדולות. בנוסף, בדלהי נערך פסטיבל מוזיקה בהולי!

ורינדבן ומהטורה

קרישנה נולד במהטורה וגדל בורינדבן, ועל כן החגיגות שם הן הגדולות ביותר. מדובר, למעשה, בשבוע שלם של חגיגות. מוקד החגיגות בורינדבן הוא מקדש Banke Bihari. אלו מתחילות שם מס' ימים לפני חגיגת ההולי המרכזית, כאשר חוגגים את ה-Phoolon Wali Holi, או בתגרום חופשי 'הולי הפרחים' – בחגיגה זו זורקים פרחים במקום צבעים, והיא ייחודית לורינדבן. במהטורה ישנה תהלוכה גדולה ב-Holika Dahan. זו יוצאת מבישראם גהאט וממשיכה עד ל-Holi Gate. למחרת, החגיגה הגדולה ביותר במהטורה היא במקדש Dwarkhadeesh. אם תגיעו לבישראם גהאט בערך ב7 בבוקר באותו היום, תוכלו לראות את הכהנים הברהמינים מתמסטלים.
חשוב לציין שהחגיגות בורינדבן ומהטורה יכולות להיות בעייתיות לנשים.

 ברסנה וננדגאון

ברסנה (Barsana) וננדגאון (Nandgaon) הן שתי עיירות הסמוכות לורינדבן ומהטורה, בהן ישנה חגיגה מקדימה להולי, המיוחדת למקום. זה נקרא Lathmar Holi, ובשנת 2018 החגיגות צפויות להתקיים בברסנה ב-24.2, ובננדגאון למחרת, ב-25.2.
במסגרת החגיגות, הנשים רודפות אחרי הגברים ומכות אותם עם מקלות. הגברים מנסים להגן על עצמם, ואלו שנתפסים נאלצים ללבוש בגדי נשים ולרקוד בהם.
לפי האגדה, קרישנה ביקר בברסנה כי רצה לפגוש את רדהה לחגיגות ההולי, והקניט אותה ואת חברותיה. הן, בתגובה, נפגעו והבריחו אותו ע"י הכאתו עם מקלות. ולכן כיום הגברים מננדגאון, הכפר של קרישנה, מוכים ע"י הנשים מברסנה, ולמחרת התפקידים מתהפכים.
החגיגות האלו אינן מומלצות לנשים עקב התנהגות הגברים בחגיגות.

מנדאווה

במנדאווה (Mandawa), בקרבת ג'ייפור, הגברים רוקדים ריקוד מסורתי בבגדי נשים בלילה שלפני ההולי. ביום שלמחרת מתרחש פסטיבל הצבעים המסורתי בארמון מקומי, עם הפרדה בין נשים לגברים – מומלץ לנשים הרוצות להימנע מהטרדות.

הולי בפושקר
צילום: תום לנדאו.

גואה

בגלל אופיה הנוצרי והתיירותי של גואה, החגיגות בה מתרכזות יותר בפסטיבל הצבעים ופחות בשאר הטקסים ובמשמעויות הדתיות של החג. ישנן תהלוכות וחגיגות גדולות בערים הגדולות פנג'י ומרגאו, וחגיגות קטנות יותר בחופים – כאשר הגדולה ביותר היא באנג'ונה. בארמבול החגיגות צנועות יחסית.

האמפי

חגיגות ההולי בהאמפי נמשכות מהבוקר עד הצהריים, וכוללות המון תופים, צבע, מים וריקודים. בטוח גם לנשים.

איך להוריד את הצבעים?

קודם כל, מזכיר שוב להימרח לפני בשמן קוקוס – בכל המקומות החשופים כולל השיער!
בניגוד לאינטואיציה, מים הם לא הדרך הכי יעילה להיפטר מהצבע. אל תשכחו שמים זה מה שגרם לצבע להידבק לעור מלכתחילה. במקום, שפשפו את הצבע היבש עם בד ולשטוף את הגוף עם סבון קשיח.

אז שיהיה Happy Holi!

שיתוף:

הסיפוק שלי מגיע מעזרה למטיילים במזרח: גם מעזרה לעומק ללקוחות שלי, אבל גם מהמון רגעים יומיומיים של עזרה קטנה למטיילים בשאלות, ובהשקעה באתר ובקבוצות המטיילים. זה הכל בשבילכם.

בדתות ההודיות נהוג מאוד לבקש ולתת daana: תרומה כראות עיניכם בתמורה לשירות כלשהו.

באופן דומה, אני מציע לכם לתמוך בפעילות שלי כראות עיניכם ולפי יכולותיכם. תודה!

מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך

יש לכם שאלה או התלבטות? צרו איתי קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאירו לי תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

0
    0
    סל הקניות שלך
    הסל שלך ריקחזרה

    כל העדכונים על המזרח -
    עד אליכם!

    קבלו למייל טיפים, עדכונים והמלצות על טיול בהודו, נפאל ומיאנמר!